STATUT


Fundacji na rzecz Edukacji i Zdrowia „Perspektywa”


Rozdział I


Postanowienia ogólne.



§1.
Fundacja na rzecz Edukacji i Zdrowia pod nazwą „Perspektywa”, zwana w dalszej części statutu Fundacją, ustanowiona aktem notarialnym sporządzonym przez notariusza – Hannę Kacprzak – Kucharską, w kancelarii notarialnej w Warszawie, Pl. Konstytucji 4 lok.39, w dniu 26.08.2005r. działa na podstawie prawa polskiego, a w szczególności ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 roku o fundacjach (Dz.U. z 1991 roku Nr 46, poz. 203 z późn.zm. ) oraz niniejszego Statutu.

§2.
1. Fundacja posiada osobowość prawną.
2. Czas trwania Fundacji jest nieoznaczony.

§ 3.
1. Siedzibą Fundacji jest Warszawa.
2. Fundacja może tworzyć oddziały i biura, w kraju i za granicą.

§ 4.
1. Terenem działalności Fundacji jest obszar Rzeczypospolitej Polskiej.

§ 5.
1. Fundacja używa pieczątek z danymi identyfikującymi Fundację.
2. Fundacja może używać wyróżniającego ją znaku graficznego.

§ 6.
Ministrem właściwym ze względu na cel Fundacji jest minister właściwy do spraw Edukacji Narodowej.

Rozdział II


Cele i zasady działania Fundacji.



§ 7.
Cele działania Fundacji:
-działalność oświatowo – wychowawcza, wspierająca rozwój intelektualny i emocjonalny dzieci i osób dorosłych;
-wspieranie organizacji wychowawczych;
-upowszechnianie wiedzy z zakresu kultury, sztuki, twórczości ludowej, zdrowia, sportu, wiedzy o społeczeństwie;
-upowszechnianie kultury fizycznej i sportu;
-upowszechnianie kulturalnych i sportowych form spędzania wolnego czasu;
-działalność edukacyjna wspierająca rozwój zawodowy młodzieży i dorosłych;
-rozwój świadomości obywatelskiej, wspieranie rozwoju demokracji;
-wspieranie rozwoju przedsiębiorczości;
-promocja dorobku kulturalnego regionów polskich i społeczności lokalnych w kraju i za granicą;ochrona i promocja zdrowia;
-wspieranie osób niepełnosprawnych i potrzebujących pomocy;
-rozwój i promocja różnych form twórczości artystycznej;
-rozwój wspólnot i społeczności lokalnych;
-działalność na rzecz równych praw kobiet i mężczyzn.

§ 8.
Fundacja realizuje swoje cele poprzez:
-organizowanie i finansowanie imprez kulturalnych,
-organizowanie i finansowanie imprez sportowych,
-prowadzenie zajęć i warsztatów artystycznych i sportowych,
-zakładanie i finansowanie działalności placówek kulturalnych – domów i ośrodków kultury, bibliotek, archiwów, muzeów, galerii sztuki,
-udzielanie dotacji i darowizn rzeczowych na rzecz placówek kulturalnych, sportowych, oświatowych,
-organizowanie i finansowanie szkoleń, kursów, warsztatów, konferencji,
-działania z zakresu profilaktyki zdrowia,
-finansowanie stypendiów i nagród rzeczowych na rzecz artystów, twórców i animatorów kultury, instruktorów sportu oraz stypendiów naukowych,
-współpraca z ośrodkami kultury, organizacjami i firmami o celach zbieżnych z celami Fundacji w kraju i za granicą,
-upowszechnianie rekreacji, wypoczynku i sportowego trybu życia,
-badania rynku i opinii publicznej,
-promocja polskich i zagranicznych programów zdrowotnych, kulturalnych, sportowych służących rozwojowi społeczności lokalnych i regionów Polski,
-pozyskiwanie i rozdzielanie funduszy, darów materialnych i niematerialnych otrzymywanych przez Fundację,
-pozyskiwanie środków pieniężnych, rzeczowych jak i niematerialnych, w celu wspierania za ich pomocą przedsięwzięć objętych celami Fundacji,
-promocję i reklamę działań związanych z celami Fundacji,
-popularyzowanie celów Fundacji w środkach masowego przekazu,pozyskiwanie funduszy na pomoc osobom niepełnosprawnym i potrzebującym pomocy,
-tworzenie i upowszechnianie publikacji i wydawnictw.

Majątek i dochody Fundacji



§ 9.
Majątek Fundacji stanowią środki finansowe, prawa, nieruchomości oraz ruchomości nabyte przez Fundację w toku jej działania. Całość dochodów Fundacji przeznaczana jest na realizację celów statutowych.

§ 10.
Fundacja odpowiada za swoje zobowiązania całym swym majątkiem.

§ 11.
Dochodami Fundacji są:
1) granty;
2) subwencje osób prawnych i fizycznych;
3) darowizny, spadki, zapisy;
4) wpływy ze zbiórek i imprez publicznych;
5) odsetki bankowe i inne zyski kapitałowe (włączając dochody z uczestnictwa w funduszach powierniczych, dochody z obligacji, bonów skarbowych, itp.);
6) dochody od ruchomości i nieruchomości.

§ 12.
Wpływy pochodzące z subwencji, darowizn, spadków i zapisów mogą być użyte na realizację każdego z celów statutowych Fundacji, o ile ofiarodawcy nie określili celu.

§ 13.
W przypadku powołania Fundacji do dziedziczenia, Zarząd może złożyć oświadczenie o przyjęciu spadku tylko wówczas, gdy w chwili składania tego oświadczenia bezspornym jest, że stan czynny spadku znacznie przewyższa długi spadkowe.

§ 14.
Statut Fundacji zabrania:
-udzielania pożyczek lub zabezpieczania zobowiązań majątkiem organizacji w stosunku do członków jej organów lub pracowników oraz osób, z którymi pracownicy pozostają w związku małżeńskim albo w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej, pokrewieństwa lub powinowactwa w linii bocznej do drugiego stopnia albo są związani z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli, zwanych dalej "osobami bliskimi",
-przekazywania jej majątku na rzecz członków jej organów lub pracowników oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, w szczególności jeżeli przekazanie to następuje bezpłatnie lub na preferencyjnych warunkach,wykorzystywania majątku na rzecz członków jej organów lub pracowników oraz ich osób bliskich na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, chyba że to wykorzystanie bezpośrednio wynika ze statutowego celu organizacji,
-zakupu na szczególnych zasadach towarów lub usług od podmiotów, w których uczestniczą członkowie jej organów lub pracownicy oraz ich osoby bliskie.

Rozdział III


Organy Fundacji.



§ 15.1.
Organami Fundacji są:
1) Rada Fundacji
2) Zarząd Fundacji
2. Fundacja ma prawo powołania innych organów Fundacji z zastrzeżeniem, że nie można łączyć funkcji w organach Fundacji.
3. Pierwszy skład Zarządu oraz Rady Fundacji określa Fundator.

Rada Fundacji



§ 16.
Rada Fundacji jest organem nadzorującym działania Fundacji.
Rada składa się od 2 do 5 członków.
Członków pierwszego składu powołuje Fundator.
Następnych członków na miejsce osób, które przestały pełnić tę funkcję lub dla rozszerzenia składu Rady, powołuje swą decyzją Rada.
Powoływanie nowych członków Rady Fundacji wymagać będzie uchwały Rady Fundacji podjętej większością 2/3 głosów, przy obecności co najmniej połowy członków Rady.
Członkostwo w Radzie Fundacji wygasa:z chwilą śmierci członka;skutkiem ustąpienia;w przypadku wyboru członka Rady w skład Zarządu Fundacji; w wypadku odwołania członka Rady.
Odwołanie może nastąpić większością 2/3 członków Rady Fundacji, przy obecności co najmniej połowy członków Rady Fundacji w przypadku, gdy jego działania są szkodliwe dla Fundacji lub narażają na szwank jej dobre imię.Na pierwszym posiedzeniu członkowie Rady Fundacji wybierają spośród siebie Przewodniczącego Rady Fundacji oraz mogą wybrać Wiceprzewodniczącego i Sekretarza Rady Fundacji.Przewodniczący Rady kieruje pracami Rady, reprezentuje ją na zewnątrz oraz zwołuje i przewodniczy zebraniom Rady.Rada Fundacji podejmuje uchwały zwykłą większością głosów, poza uchwałami o powołaniu i odwołaniu członków Rady Fundacji, przy obecności co najmniej połowy jej członków.Członkowie Rady Fundacji pełnią swoje funkcje społecznie.Członkowie Rady Fundacji:
· nie mogą pozostawać w stosunku pokrewieństwa, powinowactwa lub podległości z tytułu zatrudnienia z członkami Zarządu,
· nie mogą być skazani prawomocnym wyrokiem za przestępstwo z winy umyślnej,
· mogą otrzymywać z tytułu członkostwa w Radzie Fundacji zwrot uzasadnionych kosztów.

§ 17.
Do kompetencji Rady Fundacji, oprócz innych spraw zastrzeżonych pozostałymi postanowieniami Statutu, należy:
-powoływanie i odwoływanie członków Zarządu;
-podejmowanie decyzji o zatrudnieniu członków Zarządu i ustalanie ich wynagrodzenia;
-udzielanie rocznego skwitowania Zarządowi Fundacji;
-nadzór nad realizacją głównych kierunków działania Fundacji;akceptacja nowych członków Zarządu Fundacji, zaproponowanych przez Zarząd;
-opiniowanie działań podejmowanych przez Zarząd co do zgodności z celami Fundacji;dokonywanie oceny działalności Zarządu;
-dokonywanie zmian w statucie za zgodą Zarządu Fundacji.

§ 18.
Rada fundacji zbiera się co najmniej raz w roku.
Posiedzenie Rady Fundacji zwołuje jej Przewodniczący z własnej inicjatywy lub na wniosek Zarządu Fundacji.Posiedzeniom Rady Fundacji przewodniczy jej Przewodniczący, a w razie jego nieobecności Wiceprzewodniczący lub upoważniony przez niego członek Rady lub w braku takowego - członek Rady wybrany przez Radę Fundacji.
Rada Fundacji prezentuje swoje stanowisko w formie uchwał, zapadających zwykłą większością głosów, przy obecności co najmniej połowy członków, chyba że postanowienia Statutu przewidują inaczej. W przypadku równej liczby głosów decyduje głos przewodniczącego posiedzenia.

§ 19.
W posiedzeniach Rady uczestniczy z głosem doradczym Prezes Zarządu Fundacji lub wyznaczony przez niego przedstawiciel. Zarząd Fundacji

§ 20.
Zarząd Fundacji składa się od 2 do 7 członków.
Pierwszy skład zarządu powoływany jest przez Fundatora.
Powoływanie nowych członków Zarządu Fundacji wymagać będzie uchwały Rady Fundacji podjętej większością 2/3 głosów, przy obecności co najmniej połowy członków Rady.
Kandydatów na nowych członków Zarządu mogą proponować członkowie Zarządu oraz Rady Fundacji. Zarząd Fundacji wybierany jest na czteroletnią kadencję.Członkostwo w Zarządzie Fundacji wygasa:z chwilą śmierci członka;skutkiem ustąpienia;w przypadku wyboru członka Zarządu w skład Rady Fundacji;w wypadku odwołania członka Zarządu.
Odwołanie może nastąpić większością 2/3 członków Rady Fundacji, przy obecności co najmniej połowy członków Rady Fundacji w przypadku, gdy jego działania są szkodliwe dla Fundacji lub narażają na szwank jej dobre imię.
Zarząd wybiera spośród swoich członków Prezesa i jednego lub dwóch Wiceprezesów.

§ 21.
Do kompetencji Zarządu należą wszelkie sprawy niezastrzeżone w niniejszym Statucie do kompetencji Rady Fundacji, a w szczególności Zarząd:
-kieruje działalnością Fundacji i odpowiada za realizację jej celów;
-reprezentuje Fundację na zewnątrz;
-sprawuje zarząd nad majątkiem Fundacji łącznie z przyjmowaniem spadków, darowizn i zapisów.
Środki uzyskane ze spadków, darowizn lub zapisów Zarząd zobowiązany jest wykorzystać zgodnie z wolą darczyńców, a w przypadku
-braku takiej woli zgodnie z uchwałą Zarządu podjętą w tym przedmiocie;
-tworzy i likwiduje przedstawicielstwa, oddziały, biura, zakłady, agencje i inne jednostki, placówki Fundacji w kraju i za granicą, określając ich zasięg terytorialny, przedmiot działalności, organy i ich kompetencje;
-sporządza sprawozdania z działalności Fundacji;
-sporządza projekty wieloletnich i rocznych programów działania Fundacji; realizuje lub koordynuje je;
-opracowuje roczne preliminarze kosztów Fundacji;prowadzi politykę kadrową, w tym określa wielkość zatrudnienia, zasady wynagradzania oraz wielkość środków przeznaczonych na wynagrodzenia;

§ 22.
Posiedzenia Zarządu Fundacji odbywają się przynajmniej raz na 6 miesięcy.
Posiedzenia Zarządu zwołuje Prezes Zarządu lub w przypadku jego nieobecności jeden z Wiceprezesów z własnej inicjatywy lub w ciągu tygodnia od dnia złożenia wniosku przez:dwóch członków Zarządu;Przewodniczącego Rady FundacjiPosiedzeniom Zarządu przewodniczy jego Prezes, a w razie jego nieobecności jeden z Wiceprezesów.Zarząd podejmuje uchwały zwykłą większością głosów, chyba że postanowienia niniejszego Statutu przewidują inaczej. W przypadku równej liczby głosów decydujący jest głos Prezesa Zarządu.
Do podjęcia uchwał wymagana jest obecność przynajmniej połowy członków Zarządu, w tym Prezesa lub jednego z Wiceprezesów.
Bez odbycia posiedzenia mogą być powzięte uchwały, jeżeli wszyscy członkowie Zarządu Fundacji wyrażą na piśmie zgodę na postanowienie, które ma być powzięte, albo na pisemne głosowanie.

§ 23.
Zarząd do realizacji celów Fundacji może zatrudniać pracowników.Prezes Zarządu kieruje pracami Fundacji i jest przełożonym pracowników biura Fundacji.Zarząd może powołać dyrektora biura Fundacji i w tej sytuacji przekazać mu część lub całość kompetencji związanych z bieżącym zarządzaniem pracami Fundacji. Dyrektor może być pracownikiem zatrudnionym na podstawie umowy o pracę lub umowy zlecenia.Dyrektor i pracownicy biura mogą być jednocześnie członkami Zarządu. Sposób reprezentacji

§ 24.
Oświadczenia woli w imieniu fundacji, z zastrzeżeniem ust.2, składają dwaj członkowie Zarządu działający łącznie.W sprawach dotyczących zatrudniania pracowników oraz sprawach nie związanych z zaciąganiem zobowiązań majątkowych powyżej 5000 (pięć tysięcy) złotych – oświadczenia woli w imieniu fundacji może składać jednoosobowo Prezes Fundacji.

Rozdział IV
Zmiana Statutu Fundacji.

§ 25.
Zmian w statucie dokonuje Rada Fundacji za zgodą Zarządu Fundacji. Zmiany statutu mogą dotyczyć celów, dla realizacji, których Fundacja została ustanowiona, sposobów ich realizacji oraz zasad działania Fundacji.Zmiany w Statucie przyjmowane są większością 2/3 głosów w obecności co najmniej połowy składu Rady, a następnie Zarządu.


Rozdział V



Likwidacja Fundacji.



§ 26.
Fundacja ulega likwidacji w przypadku wyczerpania środków finansowych i majątku Fundacji.Likwidatorów fundacji powołuje i odwołuje Rada FundacjiDecyzję o likwidacji podejmuje Zarząd w drodze jednomyślnej uchwały, która w celu wywołania skutków prawnych wymaga zatwierdzenia przez Radę Fundacji.Środki finansowe i majątek pozostały po likwidacji fundacji mogą zostać przeznaczone mocą uchwały Zarządu Fundacji na rzecz działających RP fundacji o zbliżonych celach.

Rozdział VI


Postanowienia końcowe.



§ 27.
Dla efektywnego realizowania swoich celów Fundacja może połączyć się z inną fundacją.

§ 28.
Połączenie nie może nastąpić, jeżeli w jego wyniku mógłby ulec istotnej zmianie cel Fundacji.

§ 29.
Decyzję w przedmiocie połączenia podejmuje Zarząd Fundacji w drodze jednomyślnej uchwały podjętej po zapoznaniu się ze stanowiskiem właściwego ministra, przy czym uchwała ta wymaga zatwierdzenia przez Radę Fundacji.

§ 30.
Statut niniejszy wchodzi w życie z dniem zarejestrowania przez Sąd Rejonowy dla miasta Stołecznego Warszawy.